Hieronder ziet u een overzicht van vragen die ons regelmatig worden gesteld. De vragen zijn per rubriek weergegeven.
Staat uw vraag er niet bij of wilt u andere informatie, neemt u dan contact met ons op.
Bij brand of inbraak; bel dan direct de politie en/of brandweer via 112.
Wat betreft de CV-ketel zorgen wij voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt door een erkend loodgietersbedrijf. Naast dit specialistische onderhoud zijn er ook enkele dingen die u zelf kunt doen aan het onderhoud van de CV-ketel, zoals het ontluchten van radiatoren en het controleren van de waterdruk in de CV-installatie.
Indien desleutel nog aan de binnenkant van de deur zit en u uzelf heeft buitengesloten kunnen wij u helaas niet helpen met de reservesleutel. U dient dan zelf een slotenmaker te benaderen.
Als u de sleutels vergeten bent kunt u tijdens kantooruren een reservesleutel lenen indien deze bij ons beschikbaar is. Buiten kantoortijden is de service Є 75,- en bereikbaar middels het noodnummer, mits wij iemand beschikbaar hebben op dat moment. Als wij geen reservesleutel hebben dient u de slotenmaker te benaderen.
Onderhoud aan uw woning is onvermijdelijk, en soms gaat er wel eens iets stuk. Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor kleine reparaties in uw woning. Het Besluit Kleine Herstellingen wijst aan wie verantwoordelijk is voor welk onderhoud of reparatie in huurwoningen. Controleer dit eerst voordat u een melding maakt bij via het huurdersportaal.
In geval van ongedierte, bent u zelf verantwoordelijk voor de bestrijding van klein ongedierte zoals wespen, vlooien en mieren. Voor groter ongedierte zoals kakkerlakken en ratten kunt u contact opnemen met de gemeentelijke ongediertebestrijding of Rentokil. Het gebruik van bestrijdingsmiddelen vereist zorgvuldigheid, en het inschakelen van een professioneel plaagdiermanagement bedrijf wordt aanbevolen.
Kijk op www.meldpuntongedierte.nl voor meer informatie over het voorkomen en bestrijden van ongedierte. Kosten voor de bestrijding van ongedierte zijn voor rekening van de huurder.
Draait de sleutel lastig? Gebruik dan WD-40 in hetslot om hem wat soepeler te laten lopen. Is de sleutel afgebroken in het slot? Verwijder dan de resterende sleutel met een magneet en zorg dat u weer een nieuwe sleutel ontvangt door een aanvraag in te dienen in het huurdersportaal.
Bij een rioolverstopping controleert u eerst of er geen grote resten in de afvoer zitten. Indien dit niet het geval is kunt u een melding maken in het portaal, geef hierbij aan wat u reeds heeft geprobeerd. Mocht het toch zijn dat de ontstopping is veroorzaakt door vuil, resten of dergelijke dan zal de rekening van de ontstoppingsservice alsnog op de huurder verhaalt worden.
Schimmel ontstaat meestal door slechte ventilatie. In de badkamer is het bijvoorbeeld belangrijk om goed te ventileren. Dit doet u door het raam of de deur open te zetten.
Is er schimmel aanwezig in de overige ruimtes, dan is het belangrijk om te ontdekken waar dit vandaan komt. Maak zo duidelijk mogelijk foto’s en maak een melding met duidelijke omschrijving en mogelijke oorzaak aan in het huurdersportaal.
In geval van spoed, zoals een gaslek, stroomstoring, rioolverstopping, lekkage, brand of inbraak, neemt u direct contact op met de betreffende hulpdiensten. Voor niet-spoedeisende onderhoudsklachten kunt u een melding maken via het huurdersportaal.
In geval van een stroomstoring gaat u eerst na of 1 van uw apparaten kortsluiting heeft veroorzaakt. Als dat niet het geval is en u heeft uw meterkast gecontroleerd, bel dan het landelijke storingsnummer 0800-9009 (gratis).
U mag uw huurwoning naar eigen wens aanpassen, maar hier zijn wel regels aan verbonden.
Kleine aanpassingen mag u doen zonder vooraf toestemming te vragen. Dit zijn veranderingen aan de binnenkant van uw woning die bij het einde van de huurovereenkomst verwijderd of ongedaan kunnen worden gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn het behangen van de slaapkamer, het boren van gaatjes voor een gordijnrail, het vervangen van badkameraccessoires, enzovoort. In de huurovereenkomst staat als voorwaarde dat deze aanpassingen bij het beëindigen van de huurovereenkomst teruggebracht moeten worden naar de oorspronkelijke staat.
Grote aanpassingen zijn vaak van blijvende aard en kunnen alleen met aanzienlijke kosten in de oorspronkelijke staat worden hersteld. Voor dit soort aanpassingen moet u schriftelijk vooraf toestemming vragen. Denk hierbij aan het vervangen of uitbreiden van een keuken, het leggen van tegelvloeren of laminaat, enzovoort.
U k unt uw aanvraag voor aanpassingen indienen middels het huurdersportaal. Vermeld duidelijk wat u aan de woning wilt veranderen (eventueel ondersteund met foto's).
Ruikt u binnen of buiten gas? Controleer dan ten eerste wat de oorzaak kan zijn. Kunt u geen oorzaak vinden, bel dan zo snel mogelijk het landelijk storingsnummer 0800-9009 (gratis). Sluit de hoofdkraan, open deuren en ramen, vermijd vuur of vonkvorming en schakel geen elektrische apparatuur/lichten aan of uit!
Sluit bij een waterlekkage het water zo snel mogelijk af bij de hoofdkraan. Waarschuw dan zo snel mogelijk uw beneden/boven bewoners, afhankelijk waar de oorzaak van de lekkage is. Vraag hen ook het water af te sluiten. Maak dan een melding via het huurdersportaal.